Dat meldt de woordvoerder van KLM desgevraagd, naar aanleiding van de
bekendmaking dat Delta Air Lines het 49 procent-belang van Singapore
Airlines in het Britse Virgin Atlantic overneemt.
Delta betaalt 360 miljoen dollar (277 miljoen euro) aan Singapore Airlines
voor het belang in Virgin. De Aziatische luchtvaartmaatschappij stapte in
1999 in Virgin en betaalde destijds 962 miljoen dollar voor zijn belang,
maar heeft sindsdien het grootste deel van die investering moeten
afschrijven.
Door de overname krijgt Delta toegang tot de landingsrechten van Virgin op de
Londense luchthaven Heathrow. Ook zetten Delta en Virgin een
samenwerkingsverband op voor transatlantische vluchten. Beide maatschappijen
willen onder meer samenwerken op negen dagelijkse vluchten tussen Londen en
New York.
Landingsrechten Heathrow
Heathrow is de thuishaven van British Airways, dat samen met partner American
Airlines ongeveer 55 procent van de landingsrechten op het belangrijkste
Britse vliegveld heeft.
Delta werkt samen met Air France-KLM in de Sky Team-alliantie en had tot nog
toe op Heathrow zeer beperkte landingsrechten. Delta leunt vooral op de
posities van Air France en KLM, die samen aanspraak maken op ongeveer vier
procent van de landingsrechten in Heathrow.
De samenwerking van Delta met Virgin, dat 3,2 procent van de landingsrechten
op Heathrow heeft, betekent een aanzienlijke versterking voor Delta op de
transatlantische routes tussen Europa en de VS. Volgens de woordvoerder van
KLM zijn er vooralsnog geen gevolgen voor de samenwerking van Delta en Air
France-KLM binnen SkyTeam op Heathrow.
{"dataSourceUrl":"//docs.google.com/a/z24.nl/spreadsheet/tq?key=0AuXPkySqju4QdFljV0RVTVNyWGJPa1hkQTFmNmlKLUE&transpose=0&headers=0&range=G48%3AH61&gid=0&pub=1","options":{"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"title":"Titel van verticale linkeras","minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":16},"pieHole":0,"booleanRole":"certainty","title":"Heathrow: verdeling vliegrechten (slots) winter 2012 (bron: acl)","animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#faf4ed"},"colors":["#3366CC","#6fa8dc","#00ffff","#109618","#ff0000","#c27ba0","#a64d79","#d5a6bd","#6aa84f","#6aa84f","#93c47d","#22AA99","#f1c232","#6633CC","#E67300","#8B0707","#651067","#329262","#5574A6","#3B3EAC","#B77322","#16D620","#B91383","#F4359E","#9C5935","#A9C413","#2A778D","#668D1C","#BEA413","#0C5922","#743411"],"is3D":false,"annotations":{"domain":{}},"hAxis":{"useFormatFromData":true,"title":"Titel van horizontale as","minValue":null,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"tooltip":{},"width":469,"height":289},"state":{},"view":{},"chartType":"PieChart","chartName":"Diagram 2"}
Stijgende brandstofkosten
De nieuwe relatie met Delta kan ook Virgin een impuls geven. Het bedrijf van
multimiljonair Richard Branson heeft veel last van de sterk stijgende
brandstofkosten en leed vorig boekjaar een verlies van 80 miljoen pond (99
miljoen euro).
Branson gaf aan dat hij zijn belang van 51 procent wil behouden en dat de
merknaam Virgin blijft bestaan. Eerder werd er in Britse media op
gespeculeerd dat Air France-KLM het resterende belang zou willen overnemen
als de deal tussen Delta en Singapore Airlines door zou gaan.
De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de Europese en Amerikaanse
autoriteiten.
Bransons imperium
Virgin Atlantic is de vliegtuigtak van het imperium van Branson. Hij kondigde
al eerder aan na te denken over de (gedeeltelijke) verkoop van Virgin
Atlantic.
In februari vorig jaar zouden Delta en Air France-KLM ook al een poging hebben
gedaan om de luchtvaartmaatschappij in handen te krijgen, maar de gesprekken
daarover liepen stuk op de prijs en het gebruik van de merknaam Virgin, zo
meldde The Sunday Times eerder.
Lees ook:
eruit
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl